Skvělý výkon České sinfonietty a Miroslava Sekery
Ve středu 16.3.2022 jsme byli svědky dalšího koncertu festivalu ROK NA 4 DOBY a skvělého výkonu orchestru Česká sinfonietta pod vedením dirigenta Radka Baboráka. Součástí večera byl i klavírní koncert v provedení Miroslava Sekery, jehož výkon byl opět neuvěřitelný (člověk by si myslel, že se na jeho výkony dá zvyknout, ale naštěstí nedá). Překvapením a velkým zážitkem byl společný přídavek Miroslava Sekery s Radkem Baborákem, který je předním světovým hornistou.
Pro náš spolek je jistě potěšující, že klavírní virtuos hrál opět na klavír Petrof Monsoon, který má jinak své stálé místo v divadle. Pro tuto příležitost jsme za spolek schvalovali jeho mimořádné přestěhování odbornou firmou.
Díky této kvalitní náplni a zřejmě pečlivé propagaci byl sál L&K Fórum ve Škoda Muzeu zaplněn, a to je skvělé! Odvrácenou stranou této skutečnosti je fakt, že se na koncert dostanou lidi, kteří dosud neměli s koncerty vážné hudby zkušenosti, což se projevilo tleskáním mezi větami. To by bylo ještě omluvitelné, obzvlášť když nám v tom autoři skladeb sami udělali zmatek tím, že skladby měly i věty, které mezi sebou nemají pauzu (tzv. attacca). I žáci ZUŠ se po Beethovenově "Osudové" ptali: "Kam se poděla čtvrtá věta?". Co je ale neomluvitelné a je potřeba to návštěvníky naučit, že se nejedná o koncert na nějakém open air festivalu, kde se od občerstvení lze vrátit k podiu kdykoliv. Bylo opravdu velmi rušivé, když se po přestávce vraceli diváci z WC či kavárny již v průběhu hraní a ani nepočkali na pauzu mezi větami, dupali po schodech a bouchali sklápěcími židlemi do té krásné hudby. To bylo buranské a za to jsem se opravdu před muzikanty styděl. Možným řešením by bylo, a nikoho by to nemělo urazit, když součástí úvodního slova všech koncertů (myšleno nejen tohoto festivalu) bude kromě poděkování sponzorům i vysvětlení, jak se na koncertě chovat (necourat a tleskat až dirigent dá řečí těla na vědomí, že je konec skladby). A příp. říci i jako zajímavost, že např. jsou sice v programu psané u nějaké skladby čtyři věty, ale budou slyšet jen dvě pauzy, protože třetí a čtvrtá je spojená.
Pokud se nepletu, festival ROK NA 4 DOBY má v plánu i zkoumat možnosti, kde v Mladé Boleslavi pořádat koncerty vážné hudby. Z tohoto pohledu si myslím, že si můžeme do budoucna škrtnout sál L&K Fórum ve Škoda Muzeu. Zdejší klimatizaci nejde údajně vypnout (už bylo dotazováno po minulých koncertech) a připadal jsem si jak na venkovním koncertě pořádaném poblíž trvale hučících peřejí. Klimatizace je bohužel opravdu hlučná, takže z úvodního slova jsem slyšel jen zlomek. Pianissima orchestru jsme v horních řadách skoro neslyšeli a pokud Miroslav Sekera nehrál zrovna forte a hlasitěji, tak ten krásný klavír zněl trochu jako kdyby s námi nebyl v jednom prostoru. A to je obrovská škoda.
Nechci, aby tento článek vyzněl negativně. Naopak. Festival ROK NA 4 DOBY je výborný počin. Získání nových návštěvníků koncertů vážné hudby je skvělé. Takže zbývá jen trochu poučit návštěvníky. A najít (či postavit?) ten správný koncertní prostor.
Libor Švejda